Digital teknologi – muligheter i undervisning og oppvekst

Hvordan kan digital teknologi styrke barnas læring og utvikling? 

Fremtidens digitale borger (FDB) inviterer til en spennende ettermiddag med foredrag og faglig påfyll om teknologiens rolle i utdanning og oppvekst. Vi får besøk av teknologiekspert Torgeir Waterhouse, som belyser hvordan teknologi kan brukes klokt og pedagogisk i barns læringsreise. Deretter presenterer Osloskolen nylanserte anbefalinger fra StøDig-prosjektet – en satsing for å styrke lese-, skrive- og språkopplæringen i teknologirike klasserom. Kvelden rundes av med innsikt i nye trender innen digital undervisning og en felles diskusjon. 

Velkommen til inspirasjon, refleksjon og faglig fellesskap på Rebel!

 

PROGRAM:

16.45: Dørene åpner, mingling, enkel servering

17.00: Velkommen ved Fremtidens digitale borger — Darija S. Hauge

17:05: Teknologiens rolle i barns oppvekst og læring — Torgeir Andrew Waterhouse
Torgeir Waterhouse er en anerkjent foredragsholder og teknologiekspert som snakker engasjert om digitalteknologiens rolle i barns oppvekst. Med utgangspunkt i boken: Logg på! belyser han hvordan teknologi kan brukes målrettet og pedagogisk i skolen – ikke som et mål i seg selv, men som et verktøy for bedre læring. Han vektlegger behovet for tidlig digital kompetanse, etisk bruk av teknologi, og viktigheten av en nyansert og kunnskapsbasert debatt om barn og unges digitale hverdag.

17:25: Osloskolen presenterer anbefalinger fra StøDig-prosjektet: Hvordan få til StøDig bruk av læringsteknologi i lese-, skrive- og språkopplæringen? Merethe Thulin og Annette Aarflot — Merethe Thulin og Annette Aarflot
Utviklingsprosjektet StøDig er Osloskolens satsing på å styrke læreres kompetanse i bruk av læringsteknologi – med mål om å fremme elevenes språk-, lese- og skriveutvikling. Prosjektet svarer på et økende behov for forskningsbasert og praksisnær kunnskap om hvordan digitale og analoge verktøy og ressurser bør bli brukt i et samspill. I dette foredraget får du et innblikk i de faglige anbefalingene og tilhørende praksisfilmer som er utviklet for lærere og skoleledere på barnetrinnet. StøDig deler gjerne de skriftlige anbefalingene med kveldens deltakere.

17:45: Pause 

17:55: Digitalisering – Mange hatter, mange hensyn — Bjørn Olav Greve
Bjørn Olav deler erfaringer fra utdanningssektoren på flere nivåer – fra én-til-én-arbeid med utagerende elever til undervisning, lærerutdanning og utdanningspolitikk, både lokalt og internasjonalt. Han gir innsikt i hvordan digitalisering er blitt diskutert og implementert i ulike sammenhenger, og problematiserer den utbredte forestillingen om at digitale verktøy automatisk styrker læring. Greve synliggjør både muligheter og begrensninger, og viser hvordan teknologi må forstås i lys av kontekst, relasjon og formål.

18:10: Hvordan jobber lærere med digital dømmekraft i barneskolen — Karianne Aarøy Særvoll og Birgitte Søgaard Foredragsholderne er lærere ved Langhus skole og Bøleråsen skole i Nordre Follo. De viser eksempler på hvordan de arbeider med digital dømmekraft i barneskolen.

18:25: Bruk av teknologi på videregående skole — Simen Spurkland
Simen er lærer ved Dønski videregående skole. Han snakker om hvordan teknologi kan skape engasjement og bedre læring i videregående skole. Simen Spurkland deler konkrete eksempler fra egen undervisning og viser hvordan digitale verktøy kan brukes målrettet i klasserommet.

18:40: Panel

19:00: Mingling

19:30: Kveld slutt