Faggruppen SmarteByer Innbyggerkontakt vinner årets SmartBy awards
Juryen beskriver vinneren som en proaktiv tjeneste og et middel for å oppnå konkrete mål for innbyggerne.
I juryens begrunnelse er det blant annet vektlagt at Innbyggerkontakt er en nyttig tjeneste som gjør en kommune proaktiv. Innbyggere ønsker å få relevant informasjon til riktig tid.
Juryen uttalte at teknologi ikke er et mål i seg selv, men et middel for å oppnå konkrete mål for menneskene, eller i dette tilfellet innbyggerne.
SmartBy awards
En SmartBy-løsning bruker digital teknologi til å gjøre byen til et bedre steder å leve, bo og arbeide i. Dataforeningen har delt ut SmartBy awards siden 2017,
Tidligere har prisen gått til Halden Kommune (2017), Stavanger Kommune (2018), InfoTiles (2019) og Smart Vann Hvaler (2020).
SmartBy-løsninger har som mål å forbedre offentlige tjenester og innbyggernes livskvalitet, utnytte felles ressurser optimalt, øke byenes produktivitet, samt å redusere klima- og miljøproblemer i byene.
De andre finalistene til prisen var Intoto og Green Edge Compute.
Med Innbyggerkontakt benyttes allerede eksisterende datakilder slik at kommuner enkelt kan kommunisere med sine innbyggere. Deres mål er altså ikke å finne opp hjulet på nytt, men å bygge videre på eksisterende teknologi og nasjonale felleskomponenter.
Les mer om vinneren og kåringen her.
Faggruppen Privat: SmarteByer
Faggruppen setter fokus på SmartBy tjenester og løsninger. Formålet er å dele og øke kompetanse og utvikle et nettverk av ulike aktører som er relevante innenfor SmartBy økosystem. Vi ønsker å være en ressurs for dataforeningens medlemmer.