Faggruppen SmarteByer Innbyggerkontakt vinner årets SmartBy awards

Juryen beskriver vinneren som en proaktiv tjeneste og et middel for å oppnå konkrete mål for innbyggerne.

I juryens begrunnelse er det blant annet vektlagt at Innbyggerkontakt er en nyttig tjeneste som gjør en kommune proaktiv. Innbyggere ønsker å få relevant informasjon til riktig tid.

Juryen uttalte at teknologi ikke er et mål i seg selv, men et middel for å oppnå konkrete mål for menneskene, eller i dette tilfellet innbyggerne.

Kristin Sørdal fra KF tok imot prisen for årets SmartBy awards

SmartBy awards

En SmartBy-løsning bruker digital teknologi til å gjøre byen til et bedre steder å leve, bo og arbeide i. Dataforeningen har delt ut SmartBy awards siden 2017,

Tidligere har prisen gått til Halden Kommune (2017), Stavanger Kommune (2018), InfoTiles (2019) og Smart Vann Hvaler (2020).

SmartBy-løsninger har som mål å forbedre offentlige tjenester og innbyggernes livskvalitet, utnytte felles ressurser optimalt, øke byenes produktivitet, samt å redusere klima- og miljøproblemer i byene.

De andre finalistene til prisen var Intoto og Green Edge Compute.

Med Innbyggerkontakt benyttes allerede eksisterende datakilder slik at kommuner enkelt kan kommunisere med sine innbyggere. Deres mål er altså ikke å finne opp hjulet på nytt, men å bygge videre på eksisterende teknologi og nasjonale felleskomponenter.

Les mer om vinneren og kåringen her.