Barns digitale hverdag: En veileder for foreldre Hensiktsmessig bruk av skjerm hos barn

Gruppeleder for faggruppen Fremtidens Digitale Borger Darija S. Hauge har skrevet en artikkel om hennes erfaringer med å skrive en digitaliseringsveileder sammen med resten av digitaliseringsgruppen ved FAU på Ekeberg skole.

foto: Gabi Repaska/Unsplashed

Skjerm har blitt en løsning som redder småbarnsforeldre i en kø, skrur av maset under restaurantbesøk og frigjør voksentid på kvelden. Skjerm er tilstede i barnehagene under måltider. Barn hører på musikk, ser på video og spiller. Når barn får utdelt læringsbrett på skolen så mister foreldre kontroll på skjermbruken. Plutselig så har barnet sett alle sesongene av Mesternes Mester på AKS og i skoletiden, fått ubehagelige meldinger fra venner som aldri hadde sakt det samme ansikt til ansikt eller sett på innhold som barn bør skjermes for.

«Vi bør diskutere barnas digitale hverdag på foreldremøter allerede fra første trinn, fordi tidlig dialog kan forebygge utfordringer som er mye vanskeligere å håndtere senere i skoleløpet.»

Hentet fra den digitale veilederen

Foreldre prøver å finne en god balanse rundt hvor mye og hva slags bruk av skjerm som bør være en del av barnas hverdag. Foreldreutvalget (FAU) på de fleste skoler har en digitaliseringsgruppe, som jobber med ulike digitale problemstillinger. Noen digitaliseringsgrupper har laget digitale veiledere for foreldre om bruk av skjerm. I denne artikkelen ønsker jeg å i tillegg til å dele en slik veileder, også å dele om forankringsproseesen som dannet grunnlaget for veilederen. Jeg håper det kan bli til nytte for foraldre foreldre som har barn i grunnskolen og være en inspirasjon for foreldreutvalg rundt omkring på skolene.

Prosess og forankring i FAU

Digitaliseringsgruppen i FAU på Ekeberg skole foreslo å utarbeide en veileder om hensiktsmessig bruk av skjerm laget av foreldrene, for foreldrene. Utgangspunktet var en tilsvarende veileder fra en skole i Kristiansand. Gruppen begynte arbeidet i januar 2024 og laget sitt første utkast. Utkastet ble deretter tatt opp i foreldremøtene eller i klassenes Facebook-grupper. Under neste FAU-møte i mars ble det åpnet for en diskusjonsrunde rundt utkastet og vi mottok mange gode innspill.

«Med en felles veileder for hele skolen håper FAU å bidra til økt forståelse for hva som skal til for at barna får gode opplevelser på nett…»

Hentet fra den digitale veilederen

Rektor og FAU-styret hadde også samtaler og diskusjoner om ansvarsfordelingen. Man fant det hensiktsmessig at veilederen ble laget av foreldre, for foreldre. Skolen styrer etter sine ordensregler og retningslinjer for sine læringsbrett for hva som skjer på skolen. Når disse leses i sammenheng, så gir de god veiledning.

Erfaringen vår er at veilederen var mest velkommen i de yngste klassetrinnene. Bakgrunnen for dette var at det var her det var minst avstand mellom anbefalingene i veilederen og det som allerede hadde utviklet seg som en praksis i klassene. Veilederen er kun en anbefaling. Og kan brukes som et middel til å oppnå enighet i klassene om hva som fungerer for den enkelte klassen.

«Formålet med anbefalingen er å bidra til ro, orden og et trygt og godt skolemiljø.»

Hentet fra den digitale veilederen

En uformell avstemming indikerte stor tilslutning til å ha en slik veileder. FAU gikk inn for at man skulle revidere veilederen. Etter at digitaliseringsgruppen hadde gjennomført revideringen ble forslaget delt med skolebarna sine foreldre og ble til slutt vedtatt under et FAU-møte i juni.

Selve veilederen

Under finner du selve veilederen sammen med to vedlegg som kan være nyttige for deg som forelder eller medlem av et FAU