Utplassert hos Dataforeningen: Videregående elever jobber hardt for å få lærlingeplass

To elever fra Kuben i Oslo ble kastet ut på dypt vann da de denne uken startet i praksis i Dataforeningen. De er begge på jakt etter lærlingeplass fra høsten.

Regels Manej (18) og Levi Einmo (17) har valgt å gå yrkesfag på Kuben videregående på Økern. Den er Osloskolens største og mest mangfoldige videregående og blir regnet som kommunens storsatsing på yrkesfaglig utdanning. De nye utdanningstilbudene gjennomføres i nært samarbeid med bransje og næringsliv. En teknologilinje med innovasjon, entreprenørskap og forskning er blant de mange tilbudene til Kuben.

Manej og Einmo er kompiser og går på studiet for informasjonsteknologi og medieproduksjon.

– Jeg er glad i datamaskiner og bygget min første pc sammen med faren min. Vi kjøpte deler fra Komplett og satte den sammen hjemme. Jeg var rundt 10-11 år, sier Levi Einmo. 

Regels Manej har en litt annen bakgrunn. Han kom til Norge fra Albania i 2019 og har brukt tiden på å lære seg norsk, før han for to år siden startet i 10. klasse. 

– Jeg lærte meg norsk i løpet av 6-7 måneder og valgte så å starte på kunst- og håndverkslinjen. Jeg har alltid likt å tegne og tenkte at det var noe for meg. Nå er jeg over på IT og medieproduksjon, forteller Manej.

Begge er gamere og kommer derfor kontinuerlig i kontakt med mange likesinnede i ulike land. Multitasking er en nyttig egenskap i spillmiljøet.

– Det er jo kult fordi vi er blitt ganske gode. Dessuten øver vi opp refleksene våre og kan bruke begge henda, snakke og tenke samtidig. Det eneste er at det blir litt lite søvn, gliser Levi Einmo.

Plass i siste liten

Lenge fryktet duoen at de kom til å stå uten en arbeidsplass da de skulle på utplassering i Vg2.

– Ja, det var i siste minutt, jeg var redd for at vi måtte bli igjen på skolen i tre uker i utplasseringstiden. Vi hadde søkt mange steder og hørte at en av lærerne hadde kontakt med dere i Dataforeningen. Dette fikk vi vite siste halvtimen på slutten av skoledagen, sier Einmo og virker lettet.

Begge ble kjapt sysselsatt da de denne uken begynte å jobbe i Dataforeningen

– Vi trengte hjelp til nettsidene våre. Dermed ble de satt i arbeid umiddelbart, sier prosjektleder Haakan Dyrseth i Dataforeningen. Han synes gutta er engasjerte.

Fra venstre: Regels Manej, Levi Einmo og daglig leder Hege Svendsen.

– Dette er motiverte ungdommer, og det virker som de har lyst til å lære. De er i hvert fall mottakelige for å sette seg inn i dataverktøyene vi benytter, sier Dyrseth.

Må finne bedrift selv

Etter andre året på videregående skal de to på utplassering og få opplæring i bedrift. Før høstterminen må de klare å finne arbeidsgivere på egen hånd.

– Ungdommer vil jo gjerne ha det gøy, det må ikke bli for seriøst. Det er litt skummelt å søke skikkelig jobb, mener Regels Manej, som gjerne vil ut på en arbeidsplass så fort som mulig. Han liker å kode og kunne tenke seg en fremtid som programmerer eller designer, med fokus å utvikle og tilpasse nettsider og nettsidedesign.

Einmo er enig i at det å finne arbeidsplass er litt skummelt og har allerede sendt søknad til en «trygg» arbeidsplass:

– Jeg har søkt om IT-stilling i Forsvaret, men ikke fått noe svar. Jeg skal jo uansett på sesjon, så får vi se hva som skjer. Det vil være en forutsigbar jobb med betaling, sier han. 

I lærlingeperioden vil de få økt lønn hver sjette måned, til de ender med 80 prosent av begynnerlønn det siste halve året.

DND vil ha flere yngre medlemmer

Det er ingen hemmelighet at Dataforeningen først og fremst appellerer til etablerte arbeidstakere innen IT-bransjen. 

– Hvordan skal vi nå ut til de yngre? Inntak av lærlinger er en måte, nettverksmøte hvor vi skaper møteplasser utover karrieredagen et annet konsept. Da kan vi forsøke å få medlemsbedriftene våre til å invitere elever, lærlinger og studenter til uformelle møteplasser. Dessuten tror jeg på å arrangere gamingkvelder, kodekvelder og liknende, hvor ungdommene føler de er på hjemmebane, sier prosjektleder Haakan Dyrseth.

De to videregående elevene har sine egne forslag til hvordan vi skal markedsføre Dataforeningen overfor de yngre målgruppene:

– Utbredt bruk av sosiale medier, der vil dere treffe de fleste. Det går også an å lage en reklamefilm for dem som er vei ut i arbeidslivet, sier duoen til slutt.